3 tips: de online vindbaarheid verbeteren
Als ondernemer en eigenaar van een website, staat een goede online vindbaarheid aan de top van jouw wishlist. Begrijpelijk, want alleen op deze manier kun je jouw business de aandacht geven die het verdient. Uiteraard brengt dat ook meer klantenbinding, conversies en verkopen met zich mee. Maar hoe kun je de online vindbaarheid van jouw onderneming verbeteren? Om je op weg te helpen voorzien we je graag van een aantal bruikbare tips.
1. Relevante content met de juiste zoekwoorden
Het gebruik van de juiste zoekwoorden, of ook wel keywords genoemd, is belangrijk bij het verbeteren van de online vindbaarheid. Toch loont het allang niet meer om de teksten alleen voor de zoekmachine te schrijven. Hoewel het gebruik van zoekwoorden op de juiste pagina belangrijk is, moet de content vooral informatief zijn voor de lezer. Des te meer informatie je verschaft aan de bezoeker, des te beter Google kan bepalen waar jouw website over gaat. Lever je een interessante bijdrage? Dan stijgt jouw ranking én daarmee ook de vindbaarheid van jouw website. Daarnaast is het ook belangrijk om het hoofd zoekwoord te verwerken in de meta description en de paginatitel. Gebruik voor elke pagina een relevant zoekwoord. Dat geldt ook voor het benoemen van afbeeldingen. Ook deze neemt Google mee in de zoekresultaten.
2. Toegankelijkheid van de website
Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid spelen een grote rol bij de vindbaarheid in de zoekmachine. Dit dient niet alleen optimaal te zijn voor jouw bezoekers, maar zeker ook voor Google zelf. Jouw website toegankelijk maken voor de zoekmachine kun je doen door gebruik te maken van links. Dit wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. Elke link verwijst dan bijvoorbeeld weer naar een meer specifieke pagina over het betreffende product of de dienst. Zo ontstaat er een web van links. Zodra Google jouw website gaat indexeren, wordt er dus geen pagina overgeslagen. Dit heeft een positief effect op de positie en online vindbaarheid.
Een goede toegankelijkheid is ook van belang voor de bezoekers van jouw website. Ze moeten bijvoorbeeld eenvoudig de weg kunnen vinden naar de verschillende pagina’s. Een overzichtelijke en duidelijke navigatiestructuur is dus van groot belang. Een bezoeker zal immers eerder geneigd zijn om weg te klikken als de website niet overzichtelijk is. Niet de bedoeling, want ook een optimale “time on site” en het “bounce” percentage zorgen voor een verbetering van de online vindbaarheid. Zorg er ook voor dat jouw website of webshop is voorzien van duidelijke bedrijfsinformatie. Dit kunnen de Unique Selling Points zijn (USP’s) maar ook de contactgegevens. Deze informatie over jouw onderneming plaats je bij voorkeur op de homepage.
3. Voer regelmatig updates uit en blijf vernieuwen
Een website of webshop laten maken is één ding, maar een goed onderhoud is minstens zo belangrijk. Zorg er daarom voor dat de website regelmatig wordt voorzien van relevante updates. Niet alleen op technisch gebied, maar zeker ook voor wat betreft de inhoud van de website. Het is daarom belangrijk om de website of de webshop consistent van iets nieuws te voorzien zoals bijvoorbeeld een blog of een nieuwsartikel. Als je dit liever niet op de productpagina zelf doet, kun je de website ook verrijken met een nieuws of blog-pagina. Op deze manier kun je de bezoeker telkens van interessante informatie blijven voorzien. Daarnaast merkt Google op dat de content van jouw website altijd up-to-date is wat zal worden beloond met een verbetering van de online vindbaarheid.
Online vindbaarheid laten optimaliseren door een specialist
Als ondernemer ben je natuurlijk al druk genoeg. Zo kan het zijn dat je gewoonweg niet de tijd of de kennis hebt om de bovenstaande tips voor online vindbaarheid toe te kunnen passen. In dat geval is het goed om de expertise van een specialist in te schakelen. De webdesigners van Web 2 Success staan dan ook graag voor je klaar om jouw online vindbaarheid te verbeteren.