Corona
Het is een vreemde tijd: lockdown, weinig of geen “echt” sociaal contact, economische werkloosheid. Het is mentaal zeer moeilijk om deze periode te overbruggen. Alles wat normaal leek is nu abnormaal. Alles wat we automatisch deden, moeten we nu over nadenken.
Bedrijven moeten sluiten en hebben weinig of geen inkomsten. Maar er zijn ook positieve kanten aan het verhaal. Dit is de moment om een technologische stap of zelfs stappen vooruit te zetten. We merken een opmerkelijke verhoging van e-commerce in België. Het gaat zelfs zo ver dat de online e-commerce piek die we kenden bij Black Friday overtreft is na het inroepen van de lockdown. Dit wilt zeggen dat de Belg kan en wilt online shoppen. Een gigantische opportuniteit voor de Belgische bedrijven.
Veel bedrijven springen hier ook creatief mee om, we denken dan aan restaurants, schoonheidssalons, bakkers, slagers, coaching, … Zij proberen een deel van hun omzet te garanderen via webshops. Een investering die zowel op korte als lange termijn zal renderen. Verder worden er ook initiatieven genomen om lokaal te kopen. De Belg wilt ook lokaal kopen en niet al het geld laten weggaan naar grote spelers zoals bol.com en Zalando. Er is een gevoel van eenheid.
Maar er is natuurlijk een keerzijde. Investering in een webshop is raar. Zaakvoerders hebben niet altijd de kennis om dit zelf te doen en vinden de investering te hoog. Dit is natuurlijk normaal als je geen duidelijk zicht hebt op de omzet die je kan verwachten de volgende maanden. Maar het is wél tijd om vooruit te kijken. Op dit moment is de webshop een vervanging van veel activiteiten, maar op lange termijn creëert men klantenbinding, een uithangbord en indien de winkels terug opengaan een secundaire omzetstroom voor je onderneming.
Wil je graag eens praten over deze online opportuniteiten, aarzel niet en neem contact op met ons. Samen kijken we naar jouw online mogelijkheden en stellen we een vrijblijvend plan op om deze opportuniteiten om te zetten in een actieplan.